Rabu, 29 April 2009

Apa dah jadi ngan McLaren

McLaren mula tunjuk kemajuan
- Utusan Malaysia

LONDON - McLaren menuju ke prestasi terbaiknya selepas melakukan pengubahsuaian terhadap kereta mereka yang bermasalah dan menjadikan ia lebih pantas, sekali gus memastikan peluang Lewis Hamilton untuk mempertahankan kejuaraan Formula Satu dunia kembali hidup, kata bos pasukan, Martin Whitmarsh.
Pemandu Britain itu menamatkan cabaran di tangga keempat pada Grand Prix Bahrain, Ahad lalu membuktikan polisi pasukan semakin menunjukkan hasil selepas memulakan musim dengan kesukaran.
"Kami melakukan peningkatan yang bagus, banyak kemajuan telah ditunjukkan dan jika ia dapat diteruskan maka kami akan kembali berada di posisi yang kuat.
"Kami bukan antara pasukan yang mudah mengalah dan mengatakan persaingan sudah tamat hanya selepas beberapa perlumbaan awal.
"Pasukan kami melakukan perubahan dalam setiap perlumbaan. Sejak Grand Prix Bahrain minggu lalu, ada 12 pengubahsuaian yang telah dilakukan, ia memerlukan wang dan usaha yang besar,'' kata Whitmarsh, yang mengambil alih pasukan dari Ron Dennis, Mac lalu.
Hamilton, yang disingkirkan daripada perlumbaan sulung 2009 di Grand Prix Australia kerana menipu steward, hanya mengutip sembilan mata daripada empat perlumbaan pertama, musim ini.
Rakan senegara Hamilton, Jenson Button dari pasukan Brawn GP memenangi tiga perlumbaan dan mengumpul 31 mata.
Begitupun, sejurus tamat perlumbaan di Bahrain, Button memberi amaran bahawa McLaren semakin kuat dan mampu menjadi pencabar utama apabila kejuaraan Formula Satu berpindah ke Eropah.
Bagaimanapun, pada ketika McLaren semakin pantas di trek, ada perkara lain di luar trek yang mampu memberi impak besar kepada pasukan itu.
Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) bakal bermesyuarat di Paris, hari ini untuk memutuskan sama ada tindakan tegas akan diambil terhadap McLaren selepas insiden di Melbourne.
Antara hukuman yang boleh dikenakan oleh Majlis Sukan Bermotor FIA adalah memotong mata atau menggantung McLaren daripada perlumbaan.
Pada 2007, McLaren pernah didenda AS$100 juta (RM360 juta) kerana kontroversi mengintip informasi pencabar utama mereka, Ferrari. - Reuters


sebentar tadi FIA telah membuat keputusan berikut

McLaren digantung tiga perlumbaan
29/04/2009 8:35pm
PARIS 29 April – McLaren sebentar tadi digantung tiga perlumbaan ekoran cubaan menipu steward perlumbaan pada perlumbaan Formula Satu Grand Prix Australia bulan lepas, kata Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA).
Menurut FIA, cara yang memalukan di mana prinsipal Martin Whitmarsh sudah meminta maaf itu diambil kira selepas McLaren, pasukan juara dunia dengan pelumba Lewis Hamilton, didakwa dengan lima kesalahan kerana memburukkan sukan yang berprestij.
“Mengambil kira permohonan maaf daripada prinsipal pasukan McLaren, Martin Whitmarsh kepada Majlis Sukan Bermotor Dunia (WMSC) dan perubahan budaya dalam organisasi beliau, WMSC mengambil keputusan untuk menggantung tindakan penalti lebih buruk,” kata satu kenyataan FIA. – Reuters

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...