Isnin, 20 Julai 2009

Pro-Kontra - Melabur di EPL

Pro & Kontra: Jutawan Malaysia mula beralih kepada industri bola sepak

Oleh Raja Ahmad Zainuddin

Kelab elit Liga Perdana Inggeris (EPL), Manchester United, Chelsea dan Arsenal sering berkunjung ke Malaysia dalam perlawanan memanaskan badan.

Barangkali selepas ini, tempat mereka akan diambil alih oleh kelab lain pula, Newcastle United juga beraksi dalam Liga Kejuaraan, aksi satu tahap di bawah EPL.

Andaian ini berdasarkan berita jutawan Malaysia akan membeli kelab itu tidak lama lagi, yang dilaporkan media British mengenai satu konsortium negara yang diterajui beberapa ahli perniagaan ternama yang mengemukakan tawaran 80 juta pound (RM456 juta) untuk membeli Newscastle atau 'The Magpies' daripada pemiliknya, Mike Ashley.

Sehingga kini, Newcastle yang akan bermain dalam Liga Kejuaraan pada musim akan datang, belum membuat keputusan sama ada menjualnya kepada kumpulan usahawan dari Malaysia atau Singapura, Amerika Syarikat dan Asia Barat yang juga menyatakan minat mereka.

Jika benar ada rundingan dan pembelian, ia membuktikan jutawan Malaysia kini beralih kepada industri bola sepak yang bukan sahaja membabitkan kelab, pemain dan jurulatih, tetapi perniagaan akan melebar kepada hak penyiaran, peralatan dan pakaian serta juga perpindahan.

Peluang ini juga mungkin boleh membantu pemain Malaysia memulakan era baru, melangkah ke Eropah seperti yang dilakukan bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra ketika menjadi pemilik Manchester City.

Akhbar Mirror dalam laman webnya, memetik kenyataan Ashley yang mengakui dikunjungi prospek pembeli - iaitu sekumpulan ahli perniagaan dari Malaysia dalam satu pertemuan rahsia.

Bulan lalu, ahli Lembaga Pengarah Newcastle mengumumkan kelab itu akan dijual dengan harga 100 juta pound (RM555.7 juta). Tetapi, jika tidak kerana kegagalan kelab itu kekal di Liga Perdana, tawaran kelab itu mungkin lebih tinggi daripada 100 juta pound.

Ashley yang membeli Newcastle dengan harga 135 juta pound (RM752 juta) pada 2006 dikatakan tidak sabar lagi untuk menjual kelab itu yang hingga kini masih belum memiliki pengurus, sebulan sebelum cabaran kejuaraan bermula.

Beliau yang juga seorang ahli perniagaan yang membina kekayaan menerusi rangkaian kedai barangan sukan, mula menyuarakan hasrat untuk menjual kelab itu selepas tersingkir daripada saingan EPL musim lalu.

Identiti ahli perniagaan dari Malaysia itu tidak didedahkan, namun kehadiran mereka dikesan oleh kakitangan dan pemain kelab ketika keempat-empat mereka dibawa melawat stadium dan gelanggang latihan.

Walaupun ada pihak tertentu di Malaysia menafikan terbabit dengan kumpulan yang akan membeli kelab itu, setidak-tidaknya ia membawa kepada kedudukan di mana usahawan Malaysia tidak ketinggalan sangat dalam perniagaan seperti ini.

Pembabitan syarikat Malaysia dalam EPL bukan baru. Proton adalah syarikat pertama Malaysia membabitkan diri dalam bola sepak England menerusi penajaan jersi bekas kelab EPL, Norwich City pada musim 2003-2006.

Syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia pula menjadi penaja jersi pengadil EPL, yang mana logo mereka tertera di lengan baju pengadil dan pembantu pengadil dalam lebih 50 perlawanan.

Bagi saya, dalam perniagaan sukan bola sepak, penafian atau kenyataan seperti tidak tahu dan "tidak berminat" adalah perkara biasa, tetapi kemudian ternyata penjualan atau pembelian sama ada terhadap pemain atau aset sesuatu kelab berlaku juga.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...