Isnin, 27 Julai 2009

GP Hungary

Akhirnya Hamilton menang

BUDAPEST, Hungary - Pelumba McLaren, Lewis Hamilton mengecapi kembali nikmat sebagai juara apabila meraih kemenangan pertamanya musim ini pada Grand Prix Hungary, semalam.

Juara dunia dan bertahan itu menamatkan kemarau 11 perlumbaan tanpa kemenangan dan menaiki podium menerusi pemanduan cukup meyakinkan.

Tanpa pelumba Ferrari, Felipe Massa yang sering menjadi musuh ketatnya, Hamilton turut bernasib baik apabila dibantu insiden tayar depan kereta pelumba petak depan, Fernando Alonso yang tercabut di awal saingan.

Berbanding Massa yang retak tulang tengkorak selepas terlibat dalam kemalangan pada sesi kelayakan kelmarin, Alonso tidak mengalami sebarang kecederaan tetapi terpaksa melupakan terus saingan.

Kali terakhir Hamilton muncul juara ialah pada GP China tahun lalu.

Berada di tempat kedua adalah rakan sepasukan Massa, Kimi Raikkonen manakala pelumba Red Bull, Mark Webber ketiga.

Kejayaan Webber menaiki podium itu membolehkannya kini berada di tempat kedua keseluruhan di belakang Jenson Button yang masih kekal sebagai pendahulu walaupun menamatkan perlumbaan di tempat ketujuh, semalam.

Ia turut dibantu masalah enjin yang dihadapi rakan sepasukan Webber, Sebastien Vettel yang sebelum ini berada di belakang Button dalam kedudukan pelumba keseluruhan.

Mengulas kejayaannya, Hamilton berkata, dia sedih dengan nasib yang menimpa Massa walaupun gembira dengan kemenangan itu.

"Kami memang baik dan tanpanya, keadaan tidak sama ketika kami sama-sama bersaing. Saya harap dia cepat sembuh," kata Hamilton.

Button (70 mata) yang mewakil pasukan Brawn GP kini mendahului Webber (51.5) dengan 18.5 mata diikuti Vettel (47). - AP

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...