Khamis, 9 Julai 2009

1 lagi contoh berkuasanya tangan anda

Laman web Rumah Putih, Pentagon diserang penggodam

WASHINGTON: Berpuluh laman web milik kerajaan Amerika Syarikat, termasuk Rumah Putih dan Pentagon selain di Korea Selatan diserang penggodam siber terancang, menurut pakar keselamatan komputer, semalam.

Ia disahkan oleh Kementerian Keselamatan Dalam Negeri Amerika bahawa laman web kerajaan dan swasta negara itu diserang oleh apa yang dinamakan sebagai "distributed denial of service" atau DDoS.

Bagaimanapun, kementerian berkenaan enggan memberikan nama laman web yang terjejas atau menjadi sasaran serangan DDos itu.

Serangan DDos bertujuan melemahkan laman web dengan menghantar limpahan trafik atau pelayar yang terlalu ramai memasuki laman yang disasarkan.

"Ia satu serangan yang besar," kata Johannes Ullrich, ketua pegawai teknologi SANS Internet Storm Center.

Beliau mengesahkan serangan yang mirip penggodam itu bermula sejak seminggu lalu.

"Ia bukannya satu serangan yang terlalu rumit. Ia cuma menghantar satu kemasukan trafik yang besar untuk melumpuhkan laman web sehinga menyukarkan akses.

"Salah satu laman web yang teruk diserang ialah Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan Amerika," katanya.

Ullrich berkata, laman web milik kerajaan yang turut diserang ialah Rumah Putih, Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, Jabatan Pengangkutan, Jabatan Penerbangan Awam Persekutuan, Agensi Keselamatan Negara, Jabatan Negara, Perkhidmatan Pos Negara dan Jabatan Perbendaharaan Negara.

Laman web Pentagon - defenselink.mil - turut menjadi sasaran serangan itu termasuk laman web tentera Amerika yang berpangkalan di Korea Selatan. - AFP

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...