Khamis, 9 Julai 2009

Kat Kerea Selatan pun kener serang juga

Laman web Seoul lumpuh diserang siber

SEOUL 8 Julai - Laman web agensi-agensi utama kerajaan, bank-bank dan laman Internet di Korea Selatan lumpuh disyaki akibat serangan siber yang ada kaitan dengan serangan serupa di Amerika Syarikat (AS).

Perkhidmatan Perisikan Negara (NIS) Korea Selatan percaya Korea Utara atau anasir pro-Korea Utara mendalangi serangan tersebut, lapor agensi berita Yonhap dengan memetik kenyataan anggota jawatankuasa perisikan di Parlimen.

Laman-laman web kediaman Presiden di Blue House, Kementerian Pertahanan, Dewan Perhimpunan Kebangsaan (Parlimen), Bank Shinhan, Bank Pertukaran Korea dan portal Internet, Naver lumpuh atau mengalami masalah akses sejak lewat semalam, kata jurucakap di Agensi Keselamatan Maklumat Korea (KISA), Ahn Jeong-eun hari ini.

Sejumlah 11 laman web domestik menjadi sasaran dalam serangan yang dipercayai ada kaitan dengan lumpuhnya perkhidmatan laman web beberapa agensi kerajaan di AS, jelas beliau.

Laman-laman web di AS mengalami serangan meluas dan berterusan bermula 4 Julai lalu, lapor Associated Press (AP).

Di AS, laman-laman web Jabatan Perbendaharaan, Perkhidmatan Sulit, Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan dan Jabatan Pengangkutan semuanya lumpuh pada waktu-waktu berbeza pada cuti hujung minggu sehingga awal minggu ini, menurut pegawai di luar dan dalam kerajaan.

Sesetengah laman web itu masih mengalami masalah sehingga malam tadi, manakala beberapa laman web di Korea Selatan masih tidak stabil atau tidak boleh diakses pada pagi ini.

Keadaan itu berlaku disebabkan kebanjiran komputer yang cuba memasuki laman-laman web yang diserang, sehingga server komputer tidak lagi mampu mengendalikan trafik, jelas KISA dalam satu kenyataan.

Ahn berkata, belum ada laporan diterima mengenai kerugian kewangan atau kebocoran maklumat sulit negara akibat serangan siber tersebut yang dipercayai bertujuan hanya untuk melumpuhkan laman-laman web.

Kementerian Pertahanan Korea Selatan mengesahkan tidak ada maklumat ketenteraan yang bocor. - AP

--------------------------------------------

Serangan siber berpunca dari Korea Utara?

SEOUL 10 Julai – Korea Utara yang melancarkan ujian peluru berpandu dan mengancam Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini, dikenal pasti sebagai suspek dalam serangan siber ke atas laman-laman web milik kerajaan di AS dan Korea Selatan.

Keupayaan pengkomputeran Korea Utara tidak diketahui namun pakar menyatakan bahawa serangan sedemikian adalah mudah dan murah dilakukan dengan bantuan pihak luar.

Serangan-serangan itu mula melumpuhkan laman web di AS pada cuti hujung minggu sambutan Hari Kemerdekaan pada 4 Julai lalu sementara serangan di Korea Selatan bermula dua hari lalu.

Sebuah syarikat keselamatan komputer Korea Selatan menyatakan, satu lagi gelombang serangan siber dijangka berlaku lewat hari ini. – AFP

- sumber Utusan



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...