Ahad, 12 Julai 2009

Amerian n Korea Selatan di serang Hacker

Unit siber tentera Korea Utara disyaki

SEOUL: Tentera Korea Utara menjadi dalang beberapa serangan siber ke atas laman web Korea Selatan dan Amerika Syarikat yang melambatkan atau menghalang capaian hingga menyebabkan kesesakan minggu ini, lapor berita di sini, semalam.

Serangan itu melumpuhkan berpuluh-puluh laman web kerajaan dan perniagaan Amerika dan Korea Selatan kelmarin termasuk beratus-ratus komputer peribadi.

Korea Utara dilihat sebagai suspek utama serangan walaupun negara itu tidak dinamakan dalam senarai Suruhanjaya Komunikasi Selatan (KCC) sebagai tempat serangan dilancarkan

"Makmal No 110 Kementerian Tentera Rakyat Bersenjata Utara iaitu sekumpulan penggodam, diarah untuk memusnahkan rang-kaian komputer Korea Selatan," kata Perkhidmatan Perisikan Nasional Selatan yang dipetik sebagai memberitahu taklimat tertutup Parlimen.

Unit rahsia itu menambah pakar komputer yang mengendalikan peralatan keselamatan utara di dalam dan luar negara termasuk di China bagi melancarkan perang siber sistematik, agensi perisikan dipetik sebagai memberitahu taklimat kepada akhbar harian JoongAng.

Sumber perisikan berkata, pemimpin Kim Jong-Il melancarkan unit peperangan siber beberapa tahun lalu.

Sementara itu, Korea Selatan kini banyak belajar mengenai serangan siber misteri yang menyasarkan negara itu dan sekutunya Amerika, namun kemuncak persoalan ialah siapa yang memulakannya masih belum ditemui.

Suruhanjaya Komunikasi Korea kendalian kerajaan berkata, kelmarin ia mengenal pasti dan menyekat lima Protokol Internet atau IP, alamat di lima negara digunakan bagi mengedarkan virus komputer yang menyebabkan kelumpuhan laman web di dua negara yang bermula di Amerika pada 4 Julai lalu.

Alamat IP, bersamaan alamat jalanan atau nombor telefon dalam web mungkin menjurus kepada komputer yang mengedarkan virus sehingga mencetuskan apa yang digelar penafian perkhidmatan. Dalam serangan seperti itu, lambakan komputer cuba berhubung kepada tapak tunggal pada masa sama, memberatkan pelayan dan menjadikannya gagal dicapai atau tidak stabil.

Alamat itu berada di Austria, Georgia, Jerman, Korea Selatan dan Amerika, kata pegawai suruhanjaya yang enggan dikenali.

Pembuat dasar berkata Korea Utara menjadi suspek kerana ancaman yang dibuatnya dalam media tempatan bulan lalu di mana ia menghebahkan "bersedia penuh hadapi apa-apa bentuk perang berteknologi tinggi."

Negara itu, musuh Seoul selama enam dekad, menarik kritikan berulang pada peringkat antarabangsa sejak beberapa bulan kebelakangan ini berikutan ancaman dan tindakan yang dilihat secara meluas sebagai provokasi oleh masyarakat antarabangsa.

Ia termasuk ujian nuklear Mei lalu dan pelancaran peluru berpandu balistik jarak dekat 4 Julai lalu. AP

- Sumber Berita Harian

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...