Rabu, 11 November 2009

Google disaman AS$500,000

SAO PAULO 10 Nov. – Syarikat gergasi Internet, Google diarah membayar ganti rugi berjumlah AS$500,000 (RM1.7 juta) kepada pelumba Formula 1 dari Brazil, Rubens Barrichello kerana memaparkan profil palsu mengenainya melalui rangkaian sosial, Orkut.

Keputusan mahkamah di Sao Paulo itu disiarkan semalam dalam warta kerajaan negeri di Brazil.

Menurut keputusan itu, jumlah ganti rugi boleh dinaikkan kepada AS$700,000 (RM2.38 juta) kerana kes tersebut difailkan pada Julai 2006, dan Google mungkin dikenakan denda berjumlah AS$590 (RM2006) sehari sehinggalah laman yang merujuk kepada Barrichello dikeluarkan.

Orkut milik Google mempunyai ramai peminat di Brazil, sekalipun popularitinya merosot sedikit dengan adanya versi baru Facebook berbahasa Portugis.

Mahkamah Daerah Sao Paulo yang mendengar kes sivil itu memutuskan Google terbukti bertanggungjawab terhadap penyiaran profil palsu Barrichello kerana ia mengurus laman web berkenaan dan menetapkan peraturan bagi penggunaannya.

Menurut media tempatan, terdapat lebih 300 profil palsu atas nama Barrichello dalam Orkut.

Jumlah ganti rugi itu adalah yang terbesar pernah diluluskan oleh mahkamah kerana penyiaran profil web palsu dan fitnah di Internet.

sumber: Utusan

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...