Sabtu, 21 November 2009

21 GGK bakal cipta rekod dunia

Oleh HELMI MOHD. FOAD

Dr. Ahmad Zahid Hamidi bersalaman dengan anggota komando yang terlibat dalam Ekspedisi Le Tour 1Malaysia Sealegs 2009 bersama bot Amphibious Sealegs sambil diperhatikan Abd. Samad Yaakob (kiri) pada majlis pelancarannya di Pusat Maritim Putrajaya, Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA 20 Nov. - Seramai 12 anggota Skuadron Maritim dari 21 Gerup Gerak Khas (GGK) akan mempamerkan ketangkasan mereka dalam Ekspedisi Le Tour 1Malaysia Sealegs 2009 bermula 28 November sehingga 1 Disember ini.

Penjelajahan selama empat hari membabitkan perjalanan sejauh 1,600 kilometer itu adalah usaha pasukan tersebut untuk menguji tahap kemampuan bot baru, Amphibious Sealegs.

Bot yang boleh berfungsi di kawasan air dan daratan itu merupakan aset baru yang bakal dimiliki oleh skuadron berkenaan jika pembeliannya diluluskan oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Ekspedisi itu bakal dicatatkan dalam World Guinness Book of Records membabitkan perjalanan paling jauh menggunakan bot amfibia.

Ia bakal disertai oleh para pegawai dan anggota Skuadrom Maritim yang terdiri daripada pelbagai pangkat dan kaum sekali gus melambangkan gagasan 1Malaysia.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, jelajah amfibia yang pertama di Malaysia itu adalah bersempena Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2009 pada 1 hingga 5 Disember ini.

''Kita lakukan aktiviti lasak ini untuk memperlihatkan pasukan Gerak Khas kita mempunyai kemampuan bergerak dalam apa jua keadaan termasuk dalam misi yang mereka lakukan.

''Jarak ekspedisi sejauh 1,600 km ini hanya boleh dilakukan oleh mereka yang mempunyai daya tahan kuat," katanya kepada pemberita selepas melancarkan ekspedisi tersebut di Pusat Maritim Putrajaya di sini hari ini.

Hadir sama ialah Panglima 21 GGK, Brigedier Jeneral Datuk Abd. Samad Yaakob dan Pegawai Eksekutif Sealegs, David McKee Wright.

Ekspedisi yang diketuai oleh Kapten Zulkifli Hussain itu akan bermula dari Pengkalan Kubur, Kelantan dan tamat di Langkawi.

Terdahulu Ahmad Zahid menyaksikan demonstrasi menyelamat tawanan oleh kira-kira 42 orang anggota skuadron itu membabitkan penggunaan bot Amphibious Sealegs.

Ahmad Zahid berkata, ujian ke atas bot Amphibious Sealegs pada ekspedisi itu adalah bagi membuktikan keberkesanannya dalam melaksanakan misi jarak jauh di luar kawasan pesisir pantai negara.

Katanya, Malaysia akan menjadi negara pertama di dunia memiliki bot seumpama itu jika pembelian tersebut menjadi kenyataan.

Mengenai cadangan pembelian bot tersebut sebagai aset terbaru Skuadron Maritim, beliau berkata, kerajaan akan memberikan keutamaan kepada produk-produk yang berkesan seperti itu.

Malah katanya, bot tersebut juga sesuai digunakan oleh agensi penguatkuasa lain bagi operasi menyelamat mangsa banjir atau membabitkan sebarang pergerakan di air dan darat.

Sementara itu, Wright berkata, syarikatnya menjalankan kajian selama lima tahun bagi menghasilkan bot tersebut atas dasar minat kepada industri maritim.

Katanya, bot sepanjang 7.1 meter yang boleh memuatkan lapan penumpang itu berharga kira-kira RM360,000 seunit.

sumber: utusan malaysia

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...