Jumaat, 26 Jun 2009

Lagi Berita Tentang Jacko

Berita kematian Jacko bermula dari laman web

NEW YORK: Era digital nyata media masa kini apabila maklumat pantas dan terkini mengenai berita kematian raja pop, Michael Jackson disebarkan oleh media baru internet, bukannya pengacara stesen tv seperti sebelum ini.

Malah, berita awal daripada portal berita online dan laman agak bercelaru apabila kematiannya menimbulkan tanda tanya - Adakah Michael masih hidup? Atau, benarkah dia dalam koma?

Berita itu tersebar seperti api yang marak oleh laman web berita seluruh dunia, rangkaian laman sosial serta Twitter.

Laman web selebriti, TMZ.com dikatakan yang pertama memaparkan berita kematian Michael jam 5.20 petang waktu tempatan (2120 GMT).

Berita yang dipaparkan TMZ itu dianggap paling awal dan mengejutkan banyak laman web lain sebelum ditambah dengan lebih banyak maklumat dan kesahihan selepas itu.

“Semuanya bermula dengan satu tip berita,” kata Harvey Levin, pengarang urusan TMZ.

“Kami tidak akan menyiarkannya jika ia bukannya berita sahih," katanya.

Beberpaa minit kemudian, kematian Michael disahkan oleh Los Angeles Times dan The Associated Press (AP) dan terus dipaparkan dalam siaran berita malam rangkaian media berkenaan. - AFP

_______________

Twitter dihujani peminat Jacko

HONG KONG: Media internet dibanjiri jutaan peminat Michael Jackson dengan blog mikro, Twitter apabila dilayari ratusan pembaca dalam setiap minit bagi mengucapkan takziah kepada raja pop itu.

Malah, laman web Michael, www.michaeljackson.com, memaparkan hanya satu muka penuh berwarna merah sebagai tanpa kesedihan dan takziah daripada syarikat rakamannya.

Laman web rasmi dan tidak rasmi peminat Michael dari India dan Jerman pula memaparkan satu muka surat khas bagi memuatkan ucapan takziah peminat Jacko dari seluruh dunia menerusi emel.

Pengguna laman sosial, Facebook dengan pantas mencipta satu muka surat baru sebagai penghormatan kepada Michael dikenali “Michael Jackson RIP” dan lebih 28,000 memasukinya sebaik dipaparkan dalam beberapa jam.

Berita kematian penyanyi itu mengatasi populariti isu pemilihan Presiden Iran dalam Twitter. - AFP

- sumber Berita Harian

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...