Ahad, 28 Jun 2009

Kuasa di Hujung Jari

Pakar ceroboh komputer atasi serangan siber

LONDON: Pakar penceroboh komputer direkrut kerajaan untuk mempertahankan Britain daripada kumpulan penjenayah antarabangsa dan pengganas yang merancang serangan siber ke atas negara itu.

Dengan penipuan internet yang menyebabkan kerugian berbilion-bilion pound setahun dan sistem komputer Whitehall berdepan serangan luar negara berulang kali, pihak berkuasa mendapatkan kepakaran penceroboh komputer untuk melindungi rahsia negara.

Bagi tujuan itu, 'pusat operasi keselamatan siber' baru di GCHQ di Cheltenham ditubuhkan untuk memantau cubaan menceroboh ke rangkaian komputer negara.

Menteri Keselamatan Britain, Alan West, mengaku kerajaan mahu memenuhi unit itu dengan petugas lebih muda yang mempunyai bakat itu.

West berjanji GCHQ tidak akan merekrut sebarang 'penjenayah tegar' tetapi mengaku jawatan itu memerlukan kepakaran bekas 'budak nakal.'

West, ketika mengumumkan mengenai maklumat terperinci strategi baru keselamatan negara itu, berkata: "Kita memerlukan orang muda yang memang tahu mengenai selok belok komputer. Jika mereka pernah menjadi budak nakal, mereka memang seronok untuk menghentikan perbuatan budak nakal lain."

Kerajaan percaya ancaman terbesar online datang daripada penceroboh negara asing seperti China dan Russia manakala ancaman kedua terbesar ialah daripada penjenayah terancang.

Pegawai berkata, mereka tidak dimaklumkan mengenai maklumat penting yang dicuri daripada sistem komputer kerajaan, tetapi memberi amaran ada banyak kes syarikat gergasi Britain menjadi mangsa khianat perindustrian.

Syarikat Britain Telecom saja menggagalkan 1,000 cubaan untuk menceroboh komputernya setiap hari. Agensi


Berita Harian Online

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...