Selasa, 4 Oktober 2011

Siapa selepas Zine El Abidine, Mubarak dan Gaddafi?


SELEPAS kejatuhan Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali diikuti Presiden Mesir, Hosni Mubarak dan pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dalam pemberontakan rakyat, giliran siapakah selepas ini?

Asia Barat atau dunia Arab kini berhadapan dengan kebangkitan rakyat yang mahukan perubahan dan pembaharuan politik setelah mendapat inspirasi daripada kebangkitan rakyat di Tunisia yang tercetus ekoran kematian remaja, seorang peniaga jalanan, Mohammed Bouazizi yang membakar dirinya pada 17 Disember lalu sebagai membantah kekasaran polis.

Insiden itu akhirnya mendorong rakyat Tunisia bangkit memberontak sehingga membawa kejatuhan Presiden Ben Ali yang memerintah Tunisia selama 23 tahun.

Pada masa sama, negara-negara Arab lain pula mengikuti perkembangan di rantau itu dengan penuh cemas setelah satu persatu pemimpin Arab berpengaruh seperti Mubarak dan Gaddafi tumbang akibat pemberontakan rakyat di negara mereka.

Sementara beberapa negara Arab lain mengambil langkah segera melaksanakan pembaharuan seperti di Maghribi yang bertindak meminda Perlembagaan dan Arab Saudi yang memberi kelonggaran kepada kaum wanita di negara itu.

Langkah itu dilaksanakan kerana bimbang kebangkitan rakyat di rantau itu akan merebak ke negara mereka pula.

Apakah perkembangan di dunia Arab sekarang benar-benar satu kebangkitan rakyat yang sudah lama dahagakan perubahan dan kebebasan?

Apakah teori domino yang pernah dilemparkan di Asia Tenggara kini beralih ke Asia Barat.
Teori domino pernah diaplikasi kepada rantau Asia Tenggara suatu masa dahulu ketika pengaruh komunis begitu ketara terutama dengan kejatuhan Kemboja dan Vietnam ke tangan komunis pada sekitar 1970-an.

Namun, teori domino itu kemudian ternyata tidak menjadi kenyataan dan kekal tinggal sebagai teori. Ia tidak lebih menjadi dongeng Amerika Syarikat (AS) untuk campur tangan dalam hal ehwal di Asia Tenggara dan bertapak di rantau ini.

Atau apakah senario yang sedang berlaku di rantau Asia Barat terutama di dunia Arab sekarang adalah sebahagian daripada mainan AS dan Barat bagi memperluaskan pengaruh mereka di rantau itu dan menjadikannya sebagai alasan untuk campur tangan dalam hal ehwal di rantau Arab.

Walau apa pun kemungkinannya, revolusi rakyat di Tunisia, Mesir dan Libya dilihat seolah-olah tidak ada hentinya apabila ia kini terus merebak ke Syria dan Yemen.

Setakat ini, nampaknya Presiden Basher al-Assad dari Syria dan Presiden Ali Abdullah Saleh dari Yemen dilihat begitu terdesak

sumber: Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...