Ahad, 30 Mei 2010

Angkara siapa timbul panik gula

GULA, gula, gula. Sana sini sibuk bercakap tentang gula. Gula tak cukup, gula kena sorok, gula kena catu dan macam-macam lagi. Di akhbar-akhbar terpampang serbuan sindiket sorok gula. Bukan saja pemborong atau peniaga sorok gula, pengguna pun lakukan benda yang sama. Semuanya gara-gara panik. Di pihak pemborong dan peniaga panik kalau-kalau tak sempat naikkan harga gula jika harga baru diumumkan. Manakala orang ramai pula agaknya panik jika bekalan gula di rumah kontang, boleh membawa kepada maut atau kebuluran. Sebab itu semua orang sibuk mahu menyorokkan gula. Ada yang sanggup berjalan jauh untuk mencari bekalan gula. Jangan terperanjat jika ada menyeberang negeri demi mendapatkan gula. Jangan sampai menyeberang ke Lombok atau Medan dengan alasan untuk mencari 'gula' sudahlah.
Bercakap tentang gula teringat cerita Tengku Khalidah tentang gaya hidup pelopor jamu Mak Dara, Halimah Shuib yang mengelak pengambilan gula. Dia tidak mengambil minuman bergula. Anak-anaknya dididik begitu. Mereka hidup sihat. Memanglah mustahil mengelak seratus peratus gula dalam pemakanan harian tetapi tidak makan gula sehari bukan bermakna hidup sampai ke penghujungnya. Sebaliknya pengambilan gula berlebihan sama seperti mahu menamatkan riwayat hidup esok atau lusa. Ini kerana makanan lain yang diambil seperti nasi turut mengandungi gula. Buah-buahan pun sama. Ditambah pula dengan minuman bergula, gula dalam kuih muih, gula-gula dan pelbagai makanan ringan lagi, maka kandungan gula dalam darah dan badan kita semestinya melebihi paras yang sepatutnya.
Panik
Sebab itu apabila berlakunya fenomena panik akibat kekurangan gula, ramai yang mengeluh. Mungkin kerana takut tidak dapat menahan ketagihan gula maka ramai yang berpusu-pusu mahu mendapatkan gula. Sedangkan isu kekurangan gula berlaku setiap tahun. Semacam sudah boleh diagak bila ia akan berlaku. Tetapi setiap kali terjadi, pelbagai pihak akan membuat ulasan mengejut. Pihak penguatkuasa terkejut, kementerian pun sama, orang ramai apatah lagi, persatuan pengguna mengulas panjang. Macam-macam cadangan dikemukakan. Peliknya cadangan dan saranan macam pernah kedengaran pada tahun-tahun sebelumnya. Adakah bermakna saranan itu tidak dilaksanakan. Misalnya cadangan supaya penguatkuasa tingkatkan penguatkuasaan. Adakah mereka tak buat kerja atau buat kerja hanya bila ada musim main sorok-sorok gula? Sebabnya kalau semua pihak bertegas pastinya kejadian menyorok gula sehingga menimbulkan panik kepada pengguna dan pasaran tidak akan berulang. Penguatkuasaan mesti dilakukan secara berterusan bukannya main-main, kerana main-main maka pihak pengeluar, pemborong dan peniaga sesuka hati mempermain-mainkan penguatkuasa. Sudah tiba masanya rakyat Malaysia menyahut kempen kurangkan gula. Bukan bermakna hidup tanpa gula tetapi mengurangkan pengambilan gula secara berperingkat dalam pemakanan harian. Elak makan nasi berulamkan minuman bergula. Nasi mengandungi gula, minuman pun bergula, hasilnya penyakit kencing manis mudah saja menjadi rakan sehidup semati.
Cumanya apabila bercakap mengenai kekurangan gula, simpati pula kepada peniaga-peniaga kecil yang bergantung hidup dengan menjual kuih muih. Begitu juga penjual air di tepi jalan terutamanya pada musim panas membahang membantu mengurangkan dahaga orang yang lalu lalang. Apabila tiada gula, perniagaan mereka terjejas. Takkan pula mahu dicadangkan supaya mereka menukar kepada perniagaan lain yang tidak berasaskan gula. Semestinya ia bukanlah cadangan yang bijak selain tidak adil kepada mereka yang bakat semulajadinya membuat kuih muih. Apa pun kementerian yang berkenaan mesti mencari jalan supaya panik gula tidak berulang sehingga menghambat mimpi kaum wanita yang asyik terfikir di manakah nak cari gula supaya balang di dapur mereka tidak kontang gula. Seperkara yang mesti diingat, bukan saja semut mati kerana gula, manusia pun ada yang mati kdek gula. Manis gula bukan bermakna kemanisan hidup selama-lamanya.

sumber: Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...