Ahad, 17 Januari 2010

Salah cuma miliki satu DVD, VCD cetak rompak

BUTTERWORTH: Jika sebelum ini memiliki tiga atau lebih cakera video digital (DVD) atau cakera padat video (VCD) cetak rompak boleh dikenakan tindakan, namun selepas pindaan Akta Hak Cipta tidak lama lagi, mereka yang memiliki satu saja barangan itu boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Menurutnya, mengikut Akta Hak Cipta sedia ada, menjualnya salah tetapi membeli satu DVD atau VCD cetak rombak tidak menjadi kesalahan dan melalui pindaan itu kedua-duanya akan bersalah.


“Sepatutnya kalau jual salah beli pun salah, tetapi mengikut peruntukan sedia ada, hanya mereka yang memiliki lebih daripada tiga DVD atau VCD boleh ditahan dan itu yang kita mahu pinda.


“Kita tidak mahu ada sikap berat sebelah dalam aktiviti yang melanggar undang-undang,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Kesedaran Kepenggunaan, di sebuah pusat beli belah di Seberang Jaya, di sini, semalam.


Dalam pindaan itu, Ismail berkata, pemilik premis yang membenarkan penjualan barang larangan itu akan dikenakan tindakan sewajarnya, namun pihaknya masih meneliti hukuman sesuai untuk kesalahan terbabit.

Menurutnya, pindaan akta itu dijangka dibentangkan pada sesi persidangan Dewan Rakyat, Mac depan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...