Isnin, 16 Mei 2011

Keindahan tanah air dalam lagu


LAGU Tanah Pusaka ciptaan Ahmad Merican dan lirik oleh Dol Ramli menggambarkan kecintaan kepada tanah air ini. Tanah Pusaka menjadi nyanyian sebahagian besar daripada kita sewaktu zaman kanak-kanak.
Lagu ini seperti tidak ada penghujung usianya. Sehingga kini Tanah Pusaka bukan saja enak didengar tetapi sesuai dinyanyi oleh siapa saja. Ia membuatkan kita mensyukuri menjadi warga tanah air ini.
Ini hanya sebuah daripada sekian banyak lagu yang melukiskan keindahan negara, manusia dan budayanya. Ia menceritakan tentang keindahan alam tanah air. Daripada keindahan lahir kebanggaan dan kecintaan menjadi penghuni yang beradab dan berbudaya mulia.

Lagu 31 Ogos ciptaan dan nyanyian Ahmad CB sebuah lagu patriotik. Tetapi lagu seperti Sungai Pahang atau Tanjung Puteri juga lagu patriotik.

Barangkali usaha meletakkan lagu patriotik di tengah gelanggang sosial anak- anak muda lebih meninggalkan kesan daripada berhimpun dan melaungkan slogan patriotik.
Tanpa mengetepikan lagu-lagu pop semasa, lagu yang membawa semangat patriotik wajar diberi laluan. Tujuannya supaya tumbuh penghayatan yang mendalam terhadap negara. Penghayatan akan membawa rakyat mengenali tanah air sendiri.

Sebenarnya tidak ada sebab lagu bertema patriotik tidak boleh dipopularkan. Kalau lagu-lagu rakyat dan lagu tradisional boleh berada dalam arus perdana muzik tempatan, lagu patriotik juga ada peluang yang sama.
Cuma belum ada pihak yang bersungguh-sungguh mempopularkan lagu seperti Tanah Pusaka atau Putera Puteri. Lagu Dikir Puteri nyanyian Noraniza adalah membawa semangat lagu rakyat. Tetapi lagu ini menjadi popular disebabkan ruang yang luas diberikan oleh media terutama elektronik.
Kalau sebelum ini lagu rakyat agak terpinggir, laluan yang diberikan kepada Dikir Puteri membawa banyak lagu tradisional lain ke dalam arus perdana.

Ini satu perubahan yang baik dalam dunia muzik tempatan. Hal yang sama juga wajar dilakukan pada lagu-lagu yang bertema patriotik supaya lagu itu menjadi nyanyian hidup generasi masa kini.
Di Indonesia, lagu Bengawan Solo ciptaan Gesang atau Lambaian Bunga ciptaan Ismail Marzuki adalah lagu patriotik. Lagu-lagu ini tidak menjurus kepada perjuangan tetapi mengungkapkan keindahan alam di Indonesia.

Kita juga memiliki lagu yang serupa. Sepanjang Jalan Ke Pulau Pinang ciptaan Zubir Ali daripada puisi Zurinah Hassan misalnya memaparkan keindahan tanah air. Nyanyikan keindahan tanah air semoga cinta dan setia makin membara.

sumber: Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...